Ťuk, ťuk, tady úzkost, můžu jít dál?

Co teď? Nepustit hosta je přece nevychované a já nevychovaný/á přece nejsem! Ale zase, neznám ji a tak zavolám: ,,Jaká úzkost?“

,,Otravná.“

,,Tak pojď dál.“

A šup, právě jste úzkost přivítali ve svém životě, teď bude dotěrnější, než teta Kateřina ze Saturnina.

Jak si teda poradit, když úzkost začíná klepat na dveře?

(Ověřeno autorkou, která ale na níže zmíněné rady přišla pozdě.)

  1. Sáhněte po chytrých knihách. Myslím tím skutečně chytrých, takových, které přináší rady, jak úzkost nepozvat dál. Když je dotěrná až příliš, a přesto jste ji pozvali, tak přináší rady, jak ji zase rychle vystrčit ze dveří. Jaké knihy mám na mysli? První kroky z úzkosti a pak taky e-knihu Generalizovaná úzkostná porucha, stáhnete tady.

2. Mluvte, mluvte, mluvte.Nejlépe s někým blízkým, když to nejde, tak vyhledejte odbornou pomoc. Když nevíte, jak na to, napište mi (Tereza.Janoscova@seznam.cz), popřípadě se mrkněte na moje videa týkající se psychologie a psychiatrie, přináší návod, jak najít odborníky a co od toho (ne)čekat.

3. Pište, pište, pište. Deník, povídku, básničku, blog, je to jedno, ale dostaňte úzkostné myšlenky ze sebe, nikdo to nemusí číst, teda kromě vás, samozřejmě.

4. Zaměstnejte hlavu. Dělání všechny smutky zahání, zpívá Svěrák a Uhlíř a je to jednoduchá pravda. Běžte se proběhnout ven, zajděte si do kina, ukliďte si byt, udělejte všechno proto, abyste na úzkostné myšlenky nemuseli myslet.

5. Ukliďte si. Máte třicet triček, které spatřily svět naposled v devadesátkách? Pryč s nima! Čistý domov znamená čistou mysl. Všechno nepotřebné vyhoďte, nebo líp, darujte potřebným. Spokojenost na obou stranách.

6. Jídlo problém neřeší. Už je to tady, ta hrozná úzkost, která úplně zatemní váš mozek. Poslední naději přináší čokoláda ve špajzu (asi severomoravské slovo, možná tuto komnatu pokladů znáte jako spižírnu, komoru, atd.), takže neleníte a celou ji sníte. Chyba! Dostaví se kromě úzkosti i výčitky. Běžte si dát radši ovoce.

7. Nevzdávejte to. Nikdy! Sama vím, jak je úzkost a deprese otravná, jak moc bere energii a vysiluje. Sebevražda to nevyřeší. Pokud je vám opravdu ouvej, vyhledejte psychiatrickou pohotovost/ambulanci nebo přímo psychiatrickou nemocnici. Předtím mi můžete zkusit napsat, protože se vám můžu pokusit dodat sílu.

8. Nestyďte se za sebe. Nejste „blázen“ a to si zapamatujte! Naše společnost není připravená akceptovat a pořádně informovat o psychických problémech, to ale neznamená, že vy jste ti divní, špatní nebo že patříte do spodiny společnosti. Při tak obrovské koncentraci lidí ve společnosti zkrátka trvá, než si zvyknou (nezvykli si ještě ani na homosexuály, co potom ostatní členové LGBT komunity).

9. Relaxujte. Zapište se na jógu nebo tai-či, popřípadě meditujte doma a naučte se relaxační techniky dýchání.

10. Věřte v lepší časy, protože přijdou.

O tom, že pít nebo užívat drogy ve spojitosti s úzkostí je stupidní snad nemusím psát, zapomeňte na to.

Nádhled

 

 

Související články

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.