Internetové kampaně, mají sílu něco změnit?

Před pár dny jsem na Instagramu zaregistrovala novou kampaň zvanou JanuHairy, ve které jde o to, že po dobu jednoho měsíce se ženy nebudou holit. K rozhodnutí je vedou různé důvody a prostřednictvím kampaně chtějí upozornit na určité věci, ale i pomoci. Koho zajímá kampaň více, je to dohledatelné všude na netu.

Dneska tu nebudeme probírat, o čem podobné kampaně jsou, ale zaměříme se na praktickou stránku věci, a sice: Může mít taková kampaň sílu něco změnit? Nebo: Je šíření kampaně přes internet tím nejefektivnějším způsobem?

Předem chci zdůraznit, že sama jsem se nikdy do žádné kampaně typu JanuHairy nezapojila, zapojuju se třeba do projektu Nocleženka nebo Ježíškových vnoučat, tudíž článek je pouze mým subjektivním názorem na toto téma, který si neklade za cíl nikoho pošpinit nebo očernit. Počínání každého, v rámci etických principů, je svobodné rozhodnutí a pokud tím nikomu neubližuje, tak proti tomu absolutně nic nemám.

Pixbay.com, CC0

Když se podívám na první otázku, a pokusím se na ni najít odpověď, tak si myslím, že je nejednoznačná. Ano, upozorňovat na společenská tabu, měnit stereotypní názory a ukazovat světu všechno, co není bráno jako „normální“, mi přijde jako správné.

Bohužel, vždycky se najdou lidé, kteří zastanou opračný názor. Budou tvrdit, že na světě jsou důležitější věci k řešení, iniciátory si budou dobírat, často nevybíravým způsobem, a nejspíše se schovají za anonymní účty. A vždycky se takoví lidé najdou.

CC0, Pixbay.com

Na druhou stranu tady může být i spousta těch, kterým podobné kampaně pomůžou (a teď nevyzdvihuju jednotlivou kampaň nad druhou), dodají lidem potřebnou sebedůvěru, ukážou jim, že nejsou sami, co mají tento problém a možná ukážou řešení. Když se ke kampani přidruží i pomoc, je to příjemný a důležitý bonus a kampaní existuje pestrá paleta.

Zase se nám tu ale vkrádá pomyslná otázka, co na síť umístit. Otevřít se až moc? Vyjít se svým problémem do světa? A co když to časem člověku přeroste přes hlavu a život už nikdy nebude stejný? To si musí každý iniciátor rozmyslet, dříve než kampaň vypustí. Tolik k první otázce.

CC0, Pixbay.com, stejně jako nádhledový obrázek

Na druhou otázku je myslím odpověď jednodušší: V současné době jsou hlavně sociální sítě tak mocné, že pokud se naše kampaň chytne, do večera může mít několik desítek, stovek, i tisícovek následovatelů, a v množství je přece síla. Šířit kampaň přes internet se v současnosti zdá jako nejefektivnější, alespoň z mého pohledu, což dokazují stále nově vznikající kampaně. Kdyby to nefungovalo, tak by přece nevznikaly, no ne? Navíc, pomocí dalších masmédií se můžou dostat k novému okruhu lidí

Abych to teda uzavřela, šířit kampaň má svá úskalí i plusy, teď je na každém, aby si zvážil, jestli mu za to jeho nápad stojí a nesl si následky svého počínání.

A teď je řada na vás, kdo chce, může přidat svůj slušně vyjádřený komentář na toto téma, možné otázky k zodpovězení: Zapojili jste se někdy do internetové kampaně? Pokud ano, co vám to přineslo?

Nebo jste nějakou vymysleli? Co si o těchto kampaních myslíte?

Děkuju za každý podnět k diskuzi 🙂

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.